Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Περιεχόμενα Ιστολογίου

Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011

Η πρώτη μου πτήση με το HawkSky

Αύγουστος 2010

Η πρώτη μου παρθενική πτήση ως αδαής αερομοντελιστής έγινε αρχές Αυγούστου 2010 με το HawkSky της Dynam.


Το μοντέλο το είχα αγοράσει RTF, δηλαδή με όλα μέσα στο πακέτο έτοιμο να πετάξει (ready to fly - RTF). Αποτελεί κλώνο του πολύ πετυχημένου μοντέλου EasyStar της Multiplex. 

Μόνη σημαντική διαφορά είναι πως το μεν EasyStar είναι 3κάναλο ενώ το HawkSky 4κάναλο. Και φυσικά η τιμή... που το μεν πρώτο κάνει σήμερα σε Ελληνικά καταστήματα περίπου 75€ αλλά σε μορφή kit (δηλαδή χωρίς τίποτα από ηλεκτρονικά και χειρισμό) ενώ το δε δεύτερο εμένα μου έφτασε στα χέρια στα ίδια λεφτά αλλά όπως είπα έτοιμο να πετάξει.

Μετά το μοντάρισμα του μοντέλου που δεν μου πήρε περισσότερο από μερικές ώρες σε ένα απόγευμα, άρχισα να αναζητώ tips για την πρώτη πτήση ενός αρχάριου στα fora. Εκεί διάβαζα πως καλό είναι να μην αποπειραθεί ποτέ κανείς να πετάξει μόνος του μοντέλο αν δεν έχει καθόλου εμπειρία πριν και άλλα τέτοια, αλλά ποιος τα άκουγε; 
Καλοκαίρι τώρα με το πρώτο εντυπωσιακότατο στα δικά μου μάτια μοντέλο... και μόνο με την ιδέα πως θα μπορούσα να το κυριεύω στον αέρα ήταν μια ανυπέρβλητη πρόκληση για μένα.
Εξασκήθηκα όσο μπορούσα σε ένα προσομοιωτή που είχα βρει, διάβασα και για όλα τα πιθανά θα μπορούσαν να μου τύχουν, προετοιμάστηκα για όλα αυτά και κάποια μέρα το έβαλα στο αμάξι κι έφυγα...
Το αστικό περιβάλλον ποτέ δεν μου άρεσε κι έτσι για να το ευχαριστηθώ περισσότερο πήγα στο χωριό.    


Εκεί το ετοίμασα και έψαξα να βρω ένα ήσυχο και όμορφο ανοιχτό μέρος να το πετάξω. Όταν το βρήκα, ξεκίνησα τις προσπάθειες απογείωσης από το έδαφος με τροχοδρόμηση. Όμως μάταια μιας και δεν μπορούσα με τίποτα να το κάνω να τροχοδρομήσει σε ευθεία πορεία. Από ότι διάβασα και πρόσφατα σε κάποιο forum όντως το συγκεκριμένο μοντέλο δύσκολα απογειώνεται με τροχοδρόμηση με το εργοστασιακό setup του. 

Έτσι σύντομα κατάλαβα πως θα έπρεπε να το στείλω στον αέρα με το χέρι και με μια σχετικά υψηλή αρχική ταχύτητα (να το πετάξω με δύναμη δηλαδή). Ήταν ότι χειρότερο μπορούσε να μου τύχει... που να μπορέσω να συντονίσω τηλεκατεύθυνση στο ένα χέρι και πέταγμα του μοντέλου από το άλλο χέρι και με δύναμη; Να σημειώσω εδώ πως η τηλεκατεύθυνση του μοντέλου ήταν μια 4κάναλη FM στα 72MHz που έπρεπε να έχω με ανεπτυγμένη την κεραία της... δύσκολα πράγματα αυτά για έναν αρχάριο.

Τέλος πάντων... προσπάθησα 2-3-φορές αλλά δεν προλάβαινα να πιάσω τα stick της τηλεκατεύθυνσης σωστά κι έτσι δεν κατάφερνα να το θέσω σε πτήση. Πήγαινε μερικά μέτρα πιο πέρα κι έπεφτε με την μούρη. Ε, μια, δυο, τρεις... τελικά έσπασε ο κρύσταλλος του δέκτη και μετά δεν ξαναπέταξε φυσικά. 
Ευτυχώς που αυτή ήταν η μόνη απώλεια από εκείνες τις μέρες. 
Η μούρη του είχε ζαρώσει λίγο αλλά αυτό δεν με ανησυχούσε ούτε για το αισθητικό κομμάτι μιας και ήξερα ήδη πως θα μπορούσε να επανέλθει εφαρμόζοντας την τεχνική "της κατσαρόλας που βράζει". Όπως κι έγινε αρκετούς μήνες αργότερα...

Επέστρεψα στην Αθήνα και άρχισα να ξηλώνω τα ηλεκτρονικά του για να βγάλω τον δέκτη και να τον αντικαταστήσω με έναν Spektrum AR6100. Είχα ήδη αγοράσει και μια τηλεκατεύθυνση Spektrum DX7 στα 2,4GHz οπότε δεν ανησυχούσα. Σύντομα θα μπορούσα να επιστρέψω και προσπαθήσω ξανά να το πετάξω με νέο απείρως καλύτερο σύστημα τηλεκατεύθυνσης. 
Για να είμαι μάλιστα σίγουρος πως ο νέος δέκτης (αν και κλώνος και όχι γνήσιος Spektrum) θα λειτουργεί όπως μου απάντησε η Horizon Hobby σε τάση 6Volts καλύτερα, είχα προσθέσει κι ένα UBEC τροφοδοτώντας τον δέκτη από αυτό.
Με την ευκαιρία κι αφού είχα ξεκινήσει να ανακατεύω τα ηλεκτρονικά είπα και τελικά αντικατέστησα και το ESC που είχε πάνω του το HawkSky φορεμένο από την Dynam (κατασκευάστρια "μαμά" εταιρεία) που τελικά ήταν μόλις 18Α με ένα στα 30Α (το κίτρινο που φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία).
Τελικά το setup που σε ότι αφορά μπαταρία ESC και UBEC έγινε έτσι:


        
Νοιώθοντας πιο σίγουρος πια το πήρα και ξαναπήγα στο χωριό. Μπορώ να πω πως θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό μιας και μετά και από την δεύτερη προσπάθεια πτήσης του στις 21 Αυγούστου 2010 το HawkSky "επέστρεψε στη βάση" του σώο κι αρτιμελές. 


Στην εικόνα από το maps.google που ακολουθεί φαίνεται το σημείο απογείωσης Α και Π πτώσης μιας και τελικά το HawkSky στην πραγματικότητα έπεσε πάνω σε φράχτη από (νεαρά σε ηλικία και άρα μαλακά κι εύκαμπτα... ευτυχώς) βάτα στον δρόμο που φαίνεται στο σημείο Π. 
Το γεγονός αυτό, της πτώσης του πάνω στα νεαρά βάτα δηλαδή, το προστάτεψε από οποιαδήποτε καταστροφή πιστεύω. Μόνο κάτι αγκαθάκια βρήκα πάνω του και τα έβγαλα εύκολα. 
Για να σας κατατοπίσω περισσότερο το χωράφι στο οποίο υπολόγιζα να περιορίσω την πτήση είναι τριφύλλι και τα διπλανά δένδρα που τελικά κατάφερε κι απέφυγε το HawkSky είναι ελιές. 
Προσπάθησα να απογειώσω το HawkSky από τον φρεσκο-πισσαρισμένο δρόμο στο σημείο Α όμως δεν τα κατάφερνα και πάλι να το πάω ευθεία κι έτσι διάλεξα την εύκολη οδό του πετάγματος με το χέρι σαν σαΐτα προς το χωράφι. 
Δυστυχώς όμως ήμουν μόνος μου κι έτσι είχα 2-3 χαζές πτώσεις μιας και δεν προλάβαινα να πιάσω τα χειριστήρια της τηλεκατεύθυνσης (stick) όπως ήθελα αμέσως μετά το "σαΐτιασμα" και το HawkSky δεν προλάβαινε να πάρει ύψος κι έπεφτε στα 5-10 μέτρα. 
Έτσι αποφάσισα να αφήσω το γκάζι στο 80-90% και το elevator τέρμα κάτω εξαρχής μπας και προλάβω. Μέγα λάθος όπως αποδείχθηκε τελικά... 
Μέχρι να συντονιστώ και να το ελέγξω στον αέρα όταν τελικά κατάφερε και σηκώθηκε πέρασαν περίπου 10 δευτερόλεπτα που το ESC πρέπει να έδινε πολύ. 
Ήταν όμως ήδη κουρασμένο από τις προηγούμενες προσπάθειες. 
Μέχρι το σημείο Β μπορώ να πω πως το πήγαινα σχετικά καλά για αρχάριο, δηλαδή πότε από τη μια πότε από την άλλη... Γενικώς το πήγαινα βασιζόμενος στο "βλέποντας και κάνοντας" ή στο "πάρ' το αλλιώς θα βρούμε" μιας και ψιλο-φύσαγε και πετούσα σε σχετικά χαμηλό ύψος περίπου 5-10 μέτρα από το έδαφος.



Όμως τότε συνέβηκε κάτι περίεργο. Ένας ήχος alarm άρχισε να βγαίνει από την DX7 και στην οθόνη της εμφανίστηκε ένα μήνυμα battery low. Με το HawkSky στον αέρα και τις μπαταρίες τόσο του HawkSky όσο και της DX7 να μην τις έχω φορτίσει παρά μόνο μία φορά (μέγα σφάλμα, ειδικά για την εργοστασιακή μπαταρία NiMH της DX7) όταν τα είχα πρωτοπάρει και τα δύο, δεν ήξερα τι να σκεφτώ... βασικά αιφνιδιάστηκα και μπλόκαρε το μυαλό μου με το HawkSky όντας στον αέρα.

Προφανώς αναφερόταν στην χαμηλή τάση της μπαταρίας της τηλεκατεύθυνσης μιας και δεν υπήρχε εγκαταστημένο κανένα σύστημα τηλεμετρίας και άρα αποκλείεται να ερχόταν μήνυμα για την τάση του μοντέλου.


Προ στιγμήν το μήνυμα και ο ήχος χάθηκαν κι έτσι βρήκα την αφορμή να αγνοήσω ότι είχε συμβεί και επικεντρώθηκα στο HawkSky που είχε αρχίσει να έχει μια χαοτική πλέον πτήση καθαρά εκτός ελέγχου. 
Είτε λόγω αντιδράσεων πανικού στα stick όσο άκουγα κι έβλεπα την DX7 είτε λόγω πιθανής παύσης επικοινωνίας πομπού - δέκτη. Οπότε πάσχιζα για να το σηκώσω όσο πιο ψηλά γινόταν για να μου δοθεί η ευκαιρία να το πλανάρω με σβηστό γκάζι και να προσπαθήσω να το φέρω πίσω. 

Όμως στα 20 μέτρα περίπου ψηλά ίσως να φύσαγε περισσότερο και το HawkSky δεν "άκουγε" τίποτα, οπότε και ακολούθησε την πορεία πίσω από τις ελιές, όπου δεν είχα πια οπτική επαφή κι άφησα τα stick ελεύθερα.

Ξεκίνησα να πηγαίνω προς τα εκεί που το είδα τελευταία φορά... 
Για να είμαι ειλικρινείς δεν περίμενα παρά να βρω συντρίμμια ή να το δω πάνω σε καμιά ελιά. Και στις δύο περιπτώσεις δηλαδή έλεγα πως θα γύριζα πίσω μόνο με τα ηλεκτρονικά του και αυτά αν...Για καλή μου τύχη όμως έπεσε στα βάτα που περιέγραψα στην αρχή κι ένας χωριανός που βρισκόταν στην γειτωνική αποθήκη το μάζεψε και μου το έδωσε.


Εν τω μεταξύ το ηχητικό και το μήνυμα στην DX7 εμφανίστηκε άλλες 2-3 φορές από το σημείο Β μέχρι το σημείο της πτώσης. Ο συνολικός χρόνος πτήσης δεν κράτησε πάνω από 1-2 λεπτά.


Μόλις πήρα το Hawk Sky στα χέρια μου το κοίταξα μήπως είχε καμιά ζημιά και αφού είδα πως ήταν εντάξει προσπάθησα να το ξαναπετάξω (μέγα σφάλμα... ξανά). 

Το μοτέρ έπαιρνε μπροστά και επιτάχυνε φυσιολογικά αλλά δεν μπορούσε να
σηκωθεί μιας και τα servo δεν παίζανε. Άνοιξα το canopy, ξεκούμπωσα και ξανακούμπωσα όλα τις ενώσεις και ξαναπροσπάθησα. Όμως μάταια. Πλέον δεν έπαιζε ούτε το μοτέρ. Παρατήρησα πως και το ESC και το UBEC ήταν ζεστά αλλά υπέθεσα πως ήταν φυσιολογικό. Οσμή καμένου δεν κατάλαβα. Είχα τα ρεύματα ανοιχτά και στην DX7 και στο HawkSky, όσο προσπαθούσα να καταλάβω τι γινόταν. Δεν κατάφερα να βρω λύση επί τόπου κι έτσι τα έσβησα, τα μάζεψα κι έφυγα. 
Πήγα σπίτι κι έπιασα το πολύμετρο αγρού. Ανακάλυψα πως και η μπαταρία της DX7 (NiMH) ήταν στα 8,9-9V από τα 9,6-9,7V που μου έδειχνε όταν την είχα πάρει (η DX7 έπαιζε για πρώτη φορά) και η μπαταρία του HawkSky (LiPo) ήταν στα 10,9-11V από τα 11,5-11,7V που είχα μετρήσει μετά την πρώτη και μοναδική πλήρη φόρτιση που της είχα κάνει πριν 15-20 μέρες. Όμως ανακάλυψα πως το ρεύμα που πήγαινε στον AR6100 ήταν μόλις 2,1-2,2V και επιπλέον πως το ESC και το UBEC πραγματικά ζεμάταγαν μέσα σε 5 δευτερόλεπτα από την σύνδεση της μπαταρίας. Στο σπίτι στο χωριό όλα αυτά, μετά από λίγες ώρες που βρήκα χρόνο να ασχοληθώ. Στο forum του aeromodelistis που έβαλα τα παραπάνω αργότερα πρόσθεσα και τα παρακάτω ερωτήματα που πλέον μερικά τουλάχιστον θεωρώ "χαζά" αλλά για αδαή ήταν αναμενόμενα τότε.


Οπότε πιστεύω πως για κάποιον ανεξήγητο λόγο για μένα τα ESC και το UBEC "κάηκαν" κι έτσι δεν πήγαινε ρεύμα στον δέκτη για να επικοινωνήσει με την DX7. 
Νομίζω υπάρχει κι ένα ελάχιστο όριο στα 3,5-4V για να δουλέψει το ο δέκτης, σωστά;
Επίσης στο manual της DX7 διάβασα πως καλό είναι λέει να έχουμε πάνω από 9V στον πομπό, αλλά με 9,6V ονομαστική τιμή στην μπαταρία του δεν είναι λίγο οξύμωρο αυτό; 
Να δίνανε ως συνιστώμενο min τα 6, 5, 4, 3V το θεωρώ πιο λογικό. Όχι όμως και μόλις 0,6V κάτω από το max, δηλαδή το min=9V στο 93,75% του max! 
Ίσως γι αυτό πολλοί έχουν επέμβει κι έχουν βάλει Li-Po μπαταρίες στις DX7. 
Δεν ξέρω... Μπορεί κανείς να μου δώσεις κάποια λογική εξήγηση του τι έγινε; 
Και κυρίως γιατί ζεματιστήκανε τα ηλεκτρονικά του αν και στην αρχή έπαιζαν κανονικά; 
Και σε κάτι δοκιμές πριν την πτήση σπίτι όλα έπαιζαν κανονικά και δυνατά. 
Μήπως ήταν ελαττωματικό το ESC ή και το UBEC; Μήπως έγινε κανένα βραχυκύκλωμα; 
Τι να δοκιμάσω για να τεστάρω τα περιφερειακά που έχω; 
Να θυμίσω πως το ESC που είχε αρχικά το HawkSky ήταν μόλις 18Α αν και στα χαρτιά του υποσχόταν 25Α. Οπότε δεν νομίζω να έκανα καμιά πατατιά βάζοντας ένα 30Α, σωστά; 
Ευχαριστώ εκ των προτέρων οποιονδήποτε μπει στο κόπο να διαβάσει και να απαντήσει.

Από όσα μου απάντησαν οι φίλοι από το forum και από όσα έγιναν αργότερα κατάλαβα πως τελικά δεν είχα δώσει ρεύμα στον δέκτη μόνο από το UBEC αλλά ταυτόχρονα και από το ESC με αποτέλεσμα να γίνει ένα μπάχαλο στα ηλεκτρονικά του μοντέλου εν ώρα πτήσης και σε συνδυασμό με την χαμηλή τάση μπαταρίας στην DX7 να χάσω την επικοινωνία με το HawkSky και να πέσει.
Κανονικά έπρεπε να ήταν έτσι οι συνδέσεις:


Επιπλέον μόλις πρόσφατα ανακάλυψα πως οι μικροδιαφορές στις τάσεις δηλώνουν τεράστιες διαφορές δυναμικότητας στην πράξη για πτήσεις.
Είχα μείνει με λιγότερο από 15% της πρακτικά διαθέσιμης ενέργειας στη μπαταρία του μοντέλου και με απολύτως βέβαιο κάτω από το ανεκτό επίπεδο στην μπαταρία του πομπού.
Δείτε εδώ για να καταλάβετε τι εννοώ:

Στην συνέχεια, όταν επέστρεψα Αθήνα άλλαξα την μπαταρία του πομπού από Spektrum 9,6V NiMH σε  Hyperion G3 LiFePO4 9,9V (http://media.hyperion.hk/dn/fg3radio/default.htmπου θεωρούνται οι καλύτερες για την DX7 χωρίς επέμβαση (με επέμβαση - ανοίγοντας την DX7 και αλλάζοντας κάτι στα ηλεκτρονικά της, μπορείς να βάλεις και LiPo).

Ευτυχώς έλεγξα τα ESC και UBEC και δούλευαν μια χαρά. Όμως λόγω του βραχυκυκλώματος που είχα προκαλέσει είχε γίνει μια ζημιά στον δέκτη, ο οποίος τελικά πήγε για πέταμα. Μόλις €10 ζημιά τελικά... πάλι καλά. 
Στην φωτογραφία ο δέκτης που είχα στο HawkSky την μέρα της πτώσης.
Στην πίσω όψη της πλακέτας που δεν φαίνεται εδώ είχαν κολλήσει τα πινάκια σε ένα κανάλι. Τι άλλο μπορεί να είχε γίνει στα κυκλώματα δεν ξέρω...

  
Μετά από όλα αυτά και την αντικατάσταση του δέκτη με έναν καλύτερο τον Spektrum AR6200 (επίσης κλώνο... και οι δύο αγορασμένοι από www.koko-rc.com.cn) για να μην κάνω καμία άλλη χαζομάρα, κατέβηκα στην αλάνα δίπλα στο ΣΕΦ που μαζεύονται πολλοί έμπειροι αερομοντελιστές για να δουν, τσεκάρουν και δοκιμάσουν το μοντέλο πριν την επόμενη πτήση του.

Συνέχεια όμως με τις παρεμβάσεις και τις πτήσεις του HawkSky που ακολούθησαν μπορείτε να δείτε εδώ.