Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Περιεχόμενα Ιστολογίου

Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011

Ορολογία θεωρητικών όρων με παραπομπές στην πράξη

Παρακάτω μπορείτε να βρείτε την ερμηνεία μερικών βασικών και σημαντικών όρων στην κατασκευή ενός αεροπλάνου:


  • Χορδή (chord): είναι το μήκος της κατακόρυφης προβολής του φτερού
  • Άξονας χορδής: είναι η ευθεία που περνά από τα δύο άκρα της χορδής
  • Καμπυλότητα χορδής (camber): είναι η καμπύλη που ενώνει όλα τα σημεία που απέχουν ίσα μήκη από τις δύο πλευρές της αεροτομής ή αλλιώς η γραμμή που σχηματίζουν τα κέντρα όλων των διαδοχικών και επικαλυπτόμενων κύκλων που οι εφαπτομένες στα τόξα τους σχηματίζουν τις δύο επιφάνειες της αεροτομής
  • Γωνία καμπυλότητας χορδής (camber angle): είναι η γωνία (σε %) που σχηματίζεται μεταξύ του άξονα της χορδής και της ευθείας που σχηματίζεται από το σημείο αρχής της χορδής και του σημείου που ταυτίζεται με το κέντρο του μεγαλύτερου σε διάμετρο κύκλου από αυτούς που σχηματίζουν νοητά το περίγραμμα της αεροτομής. Στην πράξη αυξάνοντας την γωνία αυτή προκαλείς μεγαλύτερες πιέσεις αέρα κάτω από την αεροτομή και μικρότερες πάνω από την αεροτομή.
  • Πάχος χορδής (thickness): Η σχέση (ως %) της κάθετης διάμετρος ως προς την καμπυλότητα της χορδής του μεγαλύτερου κύκλου από τους κύκλους που νοητά σχηματίζουν το περίγραμμα της αεροτομής με το μήκος της χορδής
  • Γωνία προσβολής (α, angle of attack): Γεωμετρική έννοια: είναι η γωνία που σχηματίζεται από την την διεύθυνση του αέρα πριν συναντήσει την αεροτομή (και που συνήθως σε συνθήκες ισορροπίας ταυτίζεται με τον διαμήκη άξονα του μοντέλου) και της ευθείας που ενώνει τα δύο άκρα της αεροτομής - το πιο εμπρόσθιο μέρος του χείλους προσβολής με το πιο πίσω μέρος του χείλους εκφυγής. Στην πράξη αυξάνοντας την γεωμετρική γωνία προσβολής (τοποθετώντας ανάλογα υπό κλίση μικρότερη ή μεγαλύτερη την αεροτομή πάνω στην άτρακτο) μπορείς να προκαλέσεις μεγαλύτερες πιέσεις αέρα κάτω από την αεροτομή και μικρότερες πάνω από την αεροτομή.
  • Γωνία προσβολής (α, angle of attack): Αεροδυναμική έννοια: είναι η γωνία που σχηματίζεται από την την διεύθυνση του αέρα πριν συναντήσει την αεροτομή και της διεύθυνσης του αέρα αφού έχει περάσει πάνω και κάτω από την αεροτομή και την έχει εγκαταλείψει κινούμενος πλέον υπό την επίδρασή της
  • Γωνία εκφυγής (trailing edge angle): η γωνία (σε μοίρες) που σχηματίζεται από την
  • Άν(τ)ωση (lift): είναι η κάθετη πάντα δύναμη ως προς την κατεύθυνση κίνησης του μοντέλου που δρα επί του μοντέλου (ή της αεροτομής ή άλλου μέρους αυτού μόνον) και το αναγκάζει να κινείτε κερδίζοντας ύψος ως προς την διεύθυνση κίνησής του. Στην πράξη η άν(τ)ωση είναι ανάλογη της διαφοράς πίεσης αέρα που δημιουργείται μεταξύ των δύο επιφανειών της αεροτομής.
  • Οπισθέλκουσα (drag): είναι η σε αντίθετη κατεύθυνση αλλά πάντα παράλληλη ως προς την κατεύθυνση κίνησης του μοντέλου δύναμη που δρα επί του μοντέλου (ή της αεροτομής ή άλλου μέρους αυτού μόνον) και το επιβραδύνει στην ηθελημένη κίνησή του. Στην πράξη η οπισθέλκουσα μπορεί να αυξηθεί ή να μειωθεί ανάλογα με την γωνία πτήσης του μοντέλου καθόσον σε συνθήκες απώλειας στήριξης σε μια αεροτομή (το αριστερό ή το δεξί φτερό - πάντα κάποιο προηγείται ή και στα δύο) η παραγωγή τυρβώδους ροής αέρα σε αυτήν αυξάνει την οπισθέλκουσα (και εντείνει το φαινόμενο της απώλειας στήριξης).
  • Συντελεστής άν(τ)ωσης (CL): είναι ο αδιάστατος αριθμός που δηλώνει πόσο μπορεί να κερδίσει σε άν(τ)ωση μια αεροτομή όταν αυτή κινείται ή αλλοιώς πόσο ψηλότερα μπορεί να φτάσει η αεροτομή (ή όποιο σώμα - τμήμα του μοντέλου) όταν αυτή κινείται 
  • Ολική ικανότητα άν(τ)ωσης (total lift, L): είναι η συνολική ικανότητα που έχει ένα μοντέλο να κερδίζει ύψος κινούμενο προς τα εμπρός και η τιμή της είναι ανάλογη με την πυκνότητα του αέρα (ρ) μέσα στο οποίο πετά, την ταχύτητα πτήσης του (V) (μάλιστα στο τετράγωνο), την επιφάνεια των φτερών (S) και τον συντελεστή άν(τ)ωσης (CL)
  • Συντελεστής οπισθέλκουσας (CD)είναι ο αδιάστατος αριθμός που δηλώνει πόσο μπορεί να χάσει σε ταχύτητα προς τα εμπρός μια αεροτομή όταν αυτή κινείται ή αλλοιώς πόσο προς τα πίσω φρενάρει η αεροτομή (ή όποιο σώμα - τμήμα του μοντέλου) όταν αυτή κινείται 
  • Λόγος άν(τ)ωσης προς οπισθέλκουσας (L/D)είναι ο αδιάστατος αριθμός που προκύπτει από την διαίρεση CL / CD και στην πράξη δηλώνει πόσο μπορεί να κερδίσει σε άν(τ)ωση μια αεροτομή χωρίς να χάσει σε ταχύτητα ενώ κινείται 
  • Γωνία απώλειας στήριξης (stall angle): είναι η αεροδυναμική γωνία προσβολής της αεροτομής μετά την οποία η ομαλή ροή στην άνω επιφάνεια των φτερών γίνεται τυρβώδης κι έτσι η αεροτομή χάνει την ικανότητά της να παράγει άν(τ)ωση. Στην πράξη η γωνία απώλειας στήριξης μπορεί να προσδιορισθεί ή να μεταβληθεί από την γωνία camber και την (γεωμετρική) γωνία προσβολής της αεροτομής. Επίσης απώλεια στήριξης μπορεί να έχεις μερική και ολική - μερική αν η τυρβώδης ροή ξεκινά μετά το αεροδυναμικό κέντρο άν(τ)ωσης της αεροτομής και ολική αν ξεκινά πριν αυτό. Όσο πιο πίσω ξεκινήσει η τυρβώδης ροή τόσο μικρότερη θα είναι η απώλεια στήριξης και αντίστοιχα όσο πιο μπροστά από το αεροδυναμικό κέντρο της αεροτομής τόσο πιο μεγάλη θα είναι.  
  • Γωνία μηδενικής άν(τ)ωσης: είναι η αεροδυναμική γωνία προσβολής της αεροτομής μετά την οποία η πίεση του αέρα τόσο κάτω όσο και πάνω από την αεροτομή είναι ίσες οπότε και δεν υπάρχει αίτιο για να προκληθεί ανύψωση ή βύθιση της αεροτομής - η αεροτομή πλανάρει ελεύθερα  
  • Χείλος προσβολής (leading edge): το εμπρόσθιο άκρο της αεροτομής που δέχεται τις κρούσεις του αέρα
  • Χείλος εκφυγής (trailing edge): το οπίσθιο άκρο της αεροτομής που έρχεται τελευταίο σε επαφή με τον αέρα πριν αυτός εγκαταλείψει την αεροτομή 
  • Οριζόντιος σταθεροποιητής (): είναι το (συμβατικά) οριζόντιο μέρος της ουράς ενός (συμβατικού) μοντέλου που καθορίζει την γωνία προσβολής του μοντέλου 
  • Κατακόρυφος σταθεροποιητής ()είναι το (συμβατικά) κατακόρυφο μέρος της ουράς ενός (συμβατικού) μοντέλου που καθορίζει την γωνία προσβολής του μοντέλου 
  • Πτερυγικός φόρτος (wing loading, W/S): είναι ο λόγος του συνολικού βάρους του μοντέλου προς την επιφάνεια των κύριων φτερών (ή πιο σωστά των φτερών που παράγουν άν(τ)ωση - συνήθως μόνο τα κύρια) και στην πράξη αυτό δηλώνει πόσο βάρος μπορεί να σηκώσει ένα μοντέλο ή αντίστροφα πόσο μεγάλα φτερά πρέπει να έχει για να σηκώσει αυτό το βάρος. Η τιμή του είναι ανάλογη με την πυκνότητα του αέρα (ρ) μέσα στο οποίο πετά, την ταχύτητα πτήσης του (V) (μάλιστα στο τετράγωνο) και τον συντελεστή άν(τ)ωσης (CL)
  •