Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Περιεχόμενα Ιστολογίου

Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

Αναβάθμιση HawkSky και νέες πτήσεις

Αύγουστος 2011

Μετά από κάποιες συμβουλές πάλι (...) για ενίσχυση της ατράκτου στο μέρος μεταξύ ουράς και φτερών, ξεκίνησα την αναβάθμιση του HawkSky.
Έχοντας δει και αρκετά βίντεο στο internet εκ των οποίων τα σημαντικότερα τα έχω προσθέσει στο σχετικό άλμπουμ στο κανάλι μου στο YouTube, είπα να κάνω καθολική αναβάθμιση του μοντέλου.
Είχε και κάποιες ζάρες στην μύτη του από κάποιες ψιλο-πτώσεις που έχω αναφέρει κι εδώ, οπότε ασχολήθηκα και με αυτό.

Σε πρώτη φάση λοιπόν ξήλωσα όλα τα ηλεκτρικά από μέσα του όπως και τα αυτοκόλλητα της ατράκτου. Μετά ανέλαβε η... κατσαρόλα!
Εφαρμόζοντας την τεχνική της εμβάπτισης του EPO σε νερό που βράζει προσπάθησα να επαναφέρω την ζαρωμένη μύτη του. Κι όμως πέτυχε αν και φάνηκαν έτσι οι κόκκοι από το υλικό σαν ανάγλυφα. Όχι έντονα όμως κι εν πάσει περιπτώσει δεν με ενοχλούσε...  

Στην συνέχεια έκοψα την μύτη της για να μπορέσω να αφαιρέσω το έρμα που είχε κολλημένο εκεί από κατασκευής του μιας και παρόλη την θέρμανση τελικά δεν κατάφερα να ξεκολλήσω το έρμα.

Θέλοντας να ισχυροποιήσω και την μύτη του μοντέλου για να μην το ξαναξηλώνω αργότερα για νέο βάπτισμα σε καυτό νερό από την μια και από άλλη να αντισταθμίσω το βάρος που αφαίρεσα και αυτό που θα πρόσθετα σε λίγο στο πίσω μέρος της ατράκτου, τοποθέτησα έναν καθρέπτη από κόντρα πλακέ στην τομή  που είχα κάνει. Γύρω από αυτόν και σε σημεία γωνιών ισοσκελούς τριγώνου έκανα μικρές εγκοπές στο κόντρα πλακέ με σκοπό να φωλιάσουν σε αυτές carbon-ντιζες ενίσχυσης. Χρησιμοποίησα τρεις carbon-ντιζες που ξεκινούν από μπροστά στην μύτη και φτάνουν μέχρι κάτω από την καλύπτρα (canopy) του μοντέλου. Στις κολλήσεις που έκανα χρησιμοποίησα CA και acelerator μιας και ήθελα να αποδώσω την καμπυλότητα του μοντέλου στις ντίζες. Πιστεύω τα κατάφερα αρκετά καλά. Τέλος έβαψα την μύτη και όσο από τον καθρέπτη φαινόταν με μαύρο χρώμα δίνοντας μια πιο επιθετική όψη στην μύτη του μοντέλου με τα μαύρα carbon να συνεχίζουν μέσα από αυτήν προς τα πίσω.
Δείτε την τελική όψη της μύτης του μοντέλου στις φωτογραφίες που ακολουθούν.







Στις δύο τελευταίες φωτογραφίες φαίνονται και οι κεραίες του δορυφόρου του δέκτη AR6200 που χρησιμοποιώ στο συγκεκριμένο μοντέλο, μέσα σε προστατευτικά σωληνάκια (από παιδικό γλειφιτζούρι παρακαλώ!).


Κάτι που πάντα με παίδευε στο στήσιμο-ξεστήσιμο του μοντέλου όταν πήγαινα για πτήσεις ήταν το πέρασμα των καλωδίων των ailerons μέσα στην άτρακτο. Επιπλέον έχοντας δει και διαβάσει αρκετά για την μετατροπή των ailerons σε flaperons στο συγκεκριμένο μοντέλο και των πλεονεκτημάτων που αυτά προσδίδουν στο μοντέλο είπα να κάνω και αυτή την αναβάθμιση. 
Κατέργησα λοιπόν το Υ μονό καλώδιο που ξεκίναγε από τον δέκτη μέχρι το σημείο που κούμπωναν τα καλώδια από τα servo και έβαλα δύο μακριά (30cm) καλώδια επέκτασης καλωδίων servo να ξεκινούν από το σημείο που βρίσκεται ο δέκτης και να βγαίνουν από την τρύπα εξαερισμού της κοιλότητας του μοντέλου, κάτω από το μοτέρ, όπου και κόλλησα τα άκρα τους.
Στην συνέχεια ξήλωσα τα καλώδια των servo από το εσωτερικό των φτερών και τα έφερα χωνευτά και κολλητά στην κάτω επιφάνεια των φτερών προς τα πίσω στην ρίζα του κάθε φτερού με το άκρο του καλωδίου να φτάνει και να κουμπώνει στις αναμονές των προεκτάσεων που είχα φτιάξει πριν, κάτω από το μοτέρ.




Στην τελευταία φωτογραφία φαίνεται και η ενίσχυση της carbon-σωλήνας που μπαίνει χωνευτά μέσα στα φτερά για να τους προσδώσει διαμήκη ακαμψία, με επιπλέον εξωτερικό σωλήνα αλουμινίου.


Στην συνέχεια ασχολήθηκα με τον πρωταρχικό λόγο της αναβάθμισης: την ενίσχυση της ατράκτου. Αρχικά λοιπόν έκοψα το κομμάτι κάτω από την ουρά που παίζει τον ρόλο του πίσω (ανύπαρκτου) τροχού (να θυμίσω πως έχει δύο εμπρόσθιους τροχούς σχεδόν κάτω από την καλύπτρα αλλά τους έχω αφαιρέσει προ πολλού) προκειμένου να γίνει κατά το δυνατόν πιο επίπεδη η κοιλιά της ατράκτου που είχα σκοπό να επέμβω.
Μετά ξεκίνησα να ανοίγω ένα σχετικά βαθύ κανάλι στην κάτω μεριά της ατράκτου από το σημείο που τελειώνουν σχεδόν τα φτερά μέχρι τέρμα πίσω στην ουρά. Είχα σκοπό να πακτώσω εκεί μια carbon-σωλήνα Φ6/4mm οπότε το κανάλι έπρεπε να είναι βαθύ, τόσο που τελικά έφαγα όλο το τοίχωμα της ατράκτου. Κακό αυτό μιας κι έτσι η κόλλα που θα έβαζα μετά δεν θα είχε που να στηριχθεί.
Ξεκινώντας την κόλληση στην συνέχεια χρησιμοποίησα αρκετή CA και acelerator προκειμένου να μην αφήνω την κόλλα να ρέει προς το εσωτερικό της κοιλότητας του μοντέλου και πηγαίνει χαμένη. Τελικά κατάφερα να κολλήσω την carbon-σωλήνα γερά και να ισχυροποιήσω την άτρακτο κάνοντάς της ουσιαστικά άκαμπτη, που ήταν και ο σκοπός μου. Ελπίζω να μην το πληρώσω στο μέλλον που έκανα τόσο βαθύ κόψιμο και χρήση τόσο πολύς κόλλας. 
Τελειώνοντας κάλυψα την όλη ενίσχυση με μαύρη υφασματο-ταινία για να φαίνεται αφενός ευδιάκριτα η κάτω μεριά της ατράκτου στον αέρα και αφετέρου να προστατέψω την κοιλιά του μοντέλου από τις προσγειώσεις μιας και αυτές θα γίνονται χωρίς τροχούς, με την κοιλιά.




Πάμε τώρα στο μοτέρ. Έχοντας κάψει ήδη ένα μοτεράκι (το πρώτο του με το οποίο είχε έρθει το μοντέλο από βραχυκύκλωμα) κι έχοντάς το αντικαταστήσει με ένα ολόιδιο (καμπανούλα 2408) δεν πιστεύω να μπορεί πλέον να σηκώσει το αυξημένο βάρος και να κινηθεί γρηγορότερα. Οπότε το έβγαλα και το δεύτερο και έβαλα ένα 2830 1100KV με την ελπίδα να είναι δυνατότερο και πλέον το κατάλληλο για το νέο βάρος και setup του μοντέλου. 
Όμως η τοποθέτησή του στην βάση μοτέρ που υπήρχε δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση. Έπρεπε πρώτα να φτιάξω έναν καθρέπτη από κόντρα πλακέ 4mm στο οποίο θα πάταγε το νέο μοτέρ και να το κολλήσω στην παλιά βάση. Με την βοήθεια πάλι της CA και κάποιων πολύ λεπτών βιδών που βρήκα ευτυχώς νομίζω το κόλλησα γερά. Οπότε και το μοτέρ που έβαλα στην συνέχεια πρέπει να έχει πατήσει γερά. 
Αυτό που δεν πρόλαβα να κάνω πριν ξεκινήσω με τις κολλήσεις ήταν να δώσω μια κλήση στον άξονα του μοτέρ 3-5 μοίρες προς τα κάτω (down thrust) για να εξασφαλίσω ομαλότερες ανυψώσεις του μοντέλου όταν θα ανοίγω το γκάζι. Τώρα αναμένεται όταν θα ανοίγω το γκάζι το μοντέλο να παίρνει την ανηφόρα...




Νέο μοτέρ σημαίνει και νέα προπέλα. Έτσι αντικατέστησα την παλιά 5x5 pusher με μια νέα τρίφτερη αυτή τη φορά 6x4 pusher.
ESC είχα από παλαιότερα βγάλει το "μαμά" 18Α και είχα βάλει ένα 30Α. Όμως είχε και αυτό την άτυχη στιγμή του όταν στο μεσοδιάστημα μέχρι να καταπιαστώ πάλι με το HawkSky το είχα βάλει στο E-Satrter όπου λόγω επαφής στάτορα - ρότορα από βλακεία μου σε κάτι δοκιμές που έκανα, τελικά το έκαψα.
Έτσι πλέον χρειαζόμουν ένα νέο ESC 30Α και αυτό πλέον προέρχεται από αυτό που είχε το Phoenix 2000 όταν μου ήρθε με το εργοστασιακό setup του, που θα αλλάξω επίσης.
Το μοτέρ που έχω βάλει απαιτεί 30A αν και η σελίδα του δίνει μέγιστο ρεύμα τα 14Α δοκιμασμένο όμως με δίφτερες προπέλες 10x5 ή 10x6. Όμως εγώ έχω πλέον μια τρίφτερη 6x4 και δεν ξέρω τί σημαίνει αυτό από άποψη καταναλώσεων. 
Ευτυχώς όμως έχω το δυναμόμετρό μου και πριν τις πρώτες πτήσεις θα δω τι καταναλώσεις έχω στον πάγκο κι αν χρειαστεί θα αλλάξω το ESC με ένα 35Α που έχω ή την προπέλα με μια 6x4 δίφτερη. Ίδωμεν...

Επίσης άλλαξα την μπαταρία και από την 3S1P 1800 15C που είχε εργοστασιακά το μοντέλο με το προηγούμενο setup πλέον έχει μια 3S1P 2600 30C. 

Το UBEC κλειδωμένο στα 6V και ο δέκτης AR6200 που είχα βάλει από την τελευταία φορά που άλλαξα δέκτη παραμένουν. 

Τα servo που φοράει το μοντέλο εκ κατασκευής δεν τα έχω αλλάξει ακόμα αν και δεν ξέρω κατά πόσον είναι σωστό. Πάντως αυτά που φοράει τώρα είναι των 9gr το πολύ αν όχι μικρότερα με όλα τα κινητά μέρη τους (γρανάζια) πλαστικά. Έχω κάποια καλύτερα των 9gr πάλι αλλά με μεταλλικά γρανάζια και κάπως πιο επώνυμα από αυτά που έχει τώρα πάνω του και με δυνατή ροπή 2,2kg σχεδόν κι ενδεχομένως να τα αλλάξω μετά τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις. Τουλάχιστον για τα ruder και elevator. Ίδωμεν...

Επίσης πρόσθεσα ένα μικρό κομμάτι KF 3mm στο ruder μιας και μου φαινόταν μικρό και ίσως αδύναμο να στρέψει το μοντέλο με το νέο του setup.

Λόγω του ότι το συγκεκριμένο μοντέλο ανεμοπορεί σχετικά καλά και με δυνατό αέρα, άρα το πιθανότερο είναι να με βοηθήσει να μυηθώ στα ανεμόπτερα και άρα να πετά σχετικά ψηλά πλέον, δεν νομίζω να έχει νόημα να του βάλω volt alarm. Οπότε η θέση του balance στην μπαταρία μένει ελεύθερη κι από εκεί πήρα ρεύμα για το UBEC.  

Μετά από όλα αυτά το αναβαθμισμένο HawkSky μου ζυγίσει 840gr, δηλαδή 240gr από τα 600gr που ήταν "μαμά" (+40% !!!) και ισορροπεί στα 62mm της χορδής του φτερού. Παραμένει δηλαδή οριακά πισώβαρο αφού τα όρια για το κέντρο βάρους είναι 58-62mm. Το βάρος του κινείται και αυτό στα ανώτερα όρια του μοτέρ που δίνει max pull τα 900gr. Ελπίζω στην πράξη με το κατάλληλο τριμάρισμα να ισορροπεί σωστά και να ευχαριστηθώ τις πτήσεις του. 

Να λοιπόν μερικές ακόμη πανοραμικές φωτογραφίες του αναβαθμισμένου μου HawkSky μετά και από την ρύθμιση των flaperons στην τηλεκατεύθυνση. 


12 Μαΐου 2012 


Ακόμα δεν έχει πετάξει το αναβαθμισμένο HawkSky των 840gr και ούτε πρόκειται με αυτό το μοτέρ. Έκανα μια δοκιμή απόδοσης σήμερα και με μπαταρία στο 11,5V (αρχή δοκιμής) - 10,8V (τέλος δοκιμής) το μοτέρ δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τα 70W. Άντε λοιπόν στην καλύτερη να δώσει 100W (αν βάλω πλήρως φορτισμένη μπαταρία) όταν το μοντέλο θα χρειάζεται τουλάχιστον 200W πλέον. 
Το μοτέρ αυτό μπορεί να βγάλει έως και 900gr thrust όπως έχω πει και παραπάνω αλλά με μεγαλύτερη προπέλα (10x4,7 ή 9x6) που στο HawkSky δεν μπορούν να μπουν.
Κατά συνέπεια έχω δύο επιλογές: ή να αλλάξω μοτέρ ή να αλλάξω περιέλιξη στο μοτέρ. Μιας και είναι φθηνοπράματα δεν αξίζει το δεύτερο και άρα μάλλον θα βάλλω άλλο μοτέρ σύντομα. Μακάρι να βρω και ελαφρύτερο για να ελαφρώσει λίγο το μοντέλο και να γίνει αυτομάτως και λίγο μπροστόβαρο.


7-8 Ιουλίου 2012

Λοιπόν... ότι ξέρατε για το power setup του HawkSky, ξεχάστε το. Πριν λίγες μέρες μου ήρθε το νέο power setup με 40(max50)A Opto ESC και 342W μοτέρ D2826/6 2200kv. Φυσικά και νέα προπέλα APC 6x4" δίφτερη πάνω σε spiner. Οπότε πάμε για νέα βάση μοτέρ και αλλαγές στην χωροθέτηση του ESC. Το εσωτερικό της ατράκτου και μικρό είναι στο cookpit και ελλιπώς αεριζόμενο, οπότε το μεγάλο σε Α και ογκώδες νέο ESC θα μπει εξωτερικά, στη πλάτη του HackSky. 

Πρώτη δουλειά λοιπόν ήταν να παρθούν μέτρα και να φτιαχτεί μια υποτυπώδες φωλιά για το ESC ώστε η κόλλησή του εκεί να γίνει πιο σίγουρη. Θα κολληθεί με θερμόκολλα ώστε να μπορεί να βγει εύκολα αν χρειαστεί στο μέλλον. Ανοίχτηκε και μια μικρή δίοδος για να περάσουν τα καλώδια τροφοδοσίας του ESC και στερεώθηκαν και αυτά με θερμόκολλα. 

Το ESC είναι προγραμματιζόμενο. 

Επόμενη δουλειά η βάση του μοτέρ. Τόσο γιατί η βάση που είχα φτιάξει για το προηγούμενο μοτέρ έβγαζε πολύ έξω το μεγαλύτερο νέο μοτέρ όσο κι επειδή κάποιες βίδες που στερέωναν τον καθρέπτη της βάση του μοτέρ τώρα έπρεπε να βγουν για να πατήσει ο σταυρός στερέωσης του νέου μοτέρ που συνάμα στερέωναν και το ξύλινο firewall που είχα φτιάξει πάνω στην πλαστική μαύρη βάση του HawkSky, αποφάσισα να κάνω ριζικές αλλαγές. Αρχικά αφαίρεσα όλα τα παραπάνω και κάνοντας νοητές δοκιμές βρήκα ποια θα ήταν η καλύτερη θέση του. Στη συνέχεια έκοψα το πλαστικό όπως φαίνεται παρακάτω και το γέμισα με ξύλο για να αποκτήσει καλύτερη βάση στερέωσης - κόλλησης το ξύλινο firewall που είχα και θα διατηρούσα και στο νέο μοτέρ. 


Κόψιμο και γέμισμα με ξύλο.

Βίδωμα στην θέση του, έτοιμο να κολληθεί και βιδωθεί το firewall πάνω του.

Η αρχική βάση κομμένη περίπου στη μέση και το ξύλινο firewall κολλημένο πλέον αρκετά πιο μέσα. Η κόλληση του γεμίσματος της βάσης έγινε με εποξική και το firewall κολλήθηκε με ατλακόλ πάνω στα ξύλα γεμίσματος της βάσης. 

Επιπλέον οι δύο από τις τέσσερις βίδες της βάσης του μοτέρ όντας πιο μακριές από τις άλλες δύο έχουν πιάσει και το firewall και τα ξύλα γεμίσματος της βάσης.


Ελπίζω όλα να έχουν γίνει καλά αυτή τη φορά.


Τελειωμένο το μοντέλο έτοιμο για πτήση:







1 Σεπτεμβρίου 2012

Σήμερα έκανα την πρώτη προσπάθεια να το πετάξω με πολύ αέρα στο Σχιστό.
Λεπτομέρειες εδώ.


Η χαρά μεγάλη!!!

Πάντα τέτοια!!!



25,26,27,28 Δεκεμβρίου 2012

Κάθε μέρα πτήση στο χωριό. Συνήθως μετά τις 2-3 το μεσημέρι, όταν ο τόπος έχει στεγνώσει για τα καλά... μεγάλο θέμα η υγρασία. Εξού και το πιο σημαντικό αξεσουάρ ενός αερομοντελιστή για πτήσεις στην ύπαιθρο...


Γαλότσες...

Ιδού και το φυσικό μοντελοδρόμιό μου... λιβάδι για νωπή νομή ζώων.


Έτοιμος για σύνδεση μπαταρίας και φύγαμε...



Νυχτώνει νωρίς και φεύγω υπό το λυκόφως...




1 Ιανουαρίου 2013


Σήμερα ήταν η μοιραία μέρα για το HawkSky... Μετά από αρκετή ώρα πτήσης και ενώ ήμουν έτοιμος για προσγείωση και είχα αρχίσει να κατεβαίνω όμορφα, λόγω του ουραίου αέρα που είχα στο μοντέλο (από συνήθεια πες, από χαζομάρα πες, από βόλεμα πες... πες ότι θες) κατευθυνόταν στον μεταλλικό στύλο ποτίσματος του χωραφιού... Μη μπορώντας να καταλάβω αν θα έπρεπε να το στρίψω με το rudder αριστερά ή δεξιά για να το αποφύγω, είπα να δώσω μοτέρ και να το σηκώσω, αλλά ήταν πλέον πολύ κοντά στον στύλο.


Κατά συνέπεια, έπεσε πάνω στον στύλο πολύ κοντά στην ρίζα του δεξιού φτερού και το μοντέλο κόπηκε στα τρία... Τα κοψίματα ήταν καθαρά και θα μπορούσαν να κολλήσουν εύκολα αλλά θα επιβαρυνόταν κι άλλο σε βάρος. Οπότε το μάδησα επί τόπου από ηλεκτρικά carbon και ότι άλλο μπορεί να μου φανεί χρήσιμο μελλοντικά και έφυγα... Από το να το έχανα λόγω αέρα που ήταν πολύ πιθανό σήμερα και να μην το έβρισκα ποτέ, καλύτερα έτσι. Γαβγίζανε και κάτι τσοπανόσκυλα πιο πέρα... άσε καλύτερα στον στύλο!
     
Τέλος._