Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Περιεχόμενα Ιστολογίου

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

Το δεύτερο μοντέλο που σχεδίασα και κατασκεύασα

5 Δεκεμβίου 2011

Στόχος είναι να καταφέρω να φτιάξω ένα σχετικά μεγάλο εκπαιδευτικό μοντέλο, ελαφρύ με όσα κανάλια θες (4 θα επιδιώξω σταδιακά) για το οποίο δεν θα σκας ποτέ αν το σπάσεις μιας και θα μπορείς να το φτιάξεις εύκολα και γρήγορα μόνος σου. Φυσικά δεν θα έχεις ιδιαίτερες απαιτήσεις από αυτό - βασικά τίποτα παραπάνω από το να μάθεις να απογειώνεσαι, προσγειώνεσαι και να κάνεις καμιά στροφούλα... ότι πρέπει δηλαδή για να πας μετά σε ένα πιο "αληθινό" εκπαιδευτικό που μπορεί να σου μείνει και για πάντα.

Θα χρειαστείς μόνο ένα φύλλο KF 700mm x 1000mm πάχους 10mm, κόλλα UHU stick, λίγο κόντρα πλακέ, ατλακόλ και λίγη ταινία. Φυσικά θα χρειασθούν και ντίζες, ακρόντιζα, horns, clevis, θερμοσυστελλόμενα κ.α. Από εκεί και πέρα ο καθένας μπορεί να προσθέσει ότι άλλο τον ευχαριστεί... χρώμα, τροχούς κ.α.

Το σχέδιο (που θα ακολουθήσει με όλες τις διαστάσεις του) βασίζεται σε όλες τις βασικές παραδοχές ενός εκπαιδευτικού μοντέλου και επιπλέον έχει καταβληθεί προσπάθεια να έχει και σχετικά όμορφο σουλούπι.

Η άτρακτος και η ουρά του μοντέλου θα μπορεί να κοπεί και συναρμολογηθεί / κολληθεί σε λιγότερο από μια ωρίτσα ενώ για το  κύριο φτερό θα μπορεί να επιλεγεί είτε ο εύκολος δρόμος μιας KFm αεροτομής είτε ο πιο δύσκολος δρόμος μια αεροτομής που θα κοπεί με θερμό νήμα. Όπως και να έχει το κύριο φτερό θα είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι στην κατασκευή. Τέλος να πω πως το μοντέλο μπορεί να γίνει και συμπαγές με κολλήσεις σε όλα τα κρίσιμα σημεία, μπορεί να γίνει όμως και διαιρούμενο σε σχετικά επίπεδα μέρη, ώστε να μπορεί να μεταφέρεται / αποθηκεύεται εύκολα.

Πριν ξεκινήσω την παρουσίαση παρακάτω να τονίσω πως πρόκειται πραγματικά για μια προσπάθεια που βασίζεται σε θεωρητικές παραδοχές και διορθώσεις που θα γίνονται στην πορεία και μένει να αποδειχθεί στην πράξη αν τελικά έχει και ρεαλιστικά αποδεκτό αποτέλεσμα.

Και ξεκινάμε λοιπόν...

Λίγα λόγια για το σχέδιο.

Η ιδέα γεννήθηκε βλέποντας το πόσο όμορφα και στρωτά πετάνε σε χαμηλές ταχύτητες τα 3D μοντέλα από σταυρωτό depron συνήθως. Είπα λοιπόν να βρω ένα τέτοιο σχέδιο και να το τροποποιήσω σε απλό μοντέλο (ίσως ο όρος εκπαιδευτικό να είναι καταχρηστικός) "δεν με νοιάζει". Δεν με νοιάζει το κόστος του σε υλικά, σε χρόνο κατασκευής, σε ζημιές, σε όλα... αρκεί να σηκωθεί, να στρίψει και να γυρίσει.

Ψάχνοντας στο internet και πιο συγκεκριμένα βλέποντας και ακούγοντας τα όσα λένε τα παιδιά από το RCPowers (οι άνθρωποι μιλάνε πολύ και λένε πολλά ωραία και χρήσιμα πραγματάκια - tips για αρχάριους // προτείνω σε όλους τους αρχάριους να παρακολουθήσουν όλα τους τα video) έμαθα για το Goggle SketchUp (σχεδιαστικό πρόγραμμα για ερασιτέχνες) και μετά έμαθα πως υπάρχει και μια τεράστια βάση από έτοιμα σχέδια .skp μεταξύ των οποίων και μοντελιστικά (κιτ, μοτέρ κ.α.).

Το πιο εύχρηστο σχέδιο που βρήκα κοντά σε αυτό που ήθελα να φτιάξω εγώ ήταν το 3D μοντέλο ΥΑΚ55 αν θυμάμαι καλά. Το παραθέτω παρακάτω. Εξού και το "υβριδικό" στον τίτλο του θέματος, μιας και από 3D ξεκίνησε, εκπαιδευτικό θα καταλήξει.
Το έσωσα ως εικόνα, το πέταξα σαν φόντο στο SketchUp κι άρχισα να ζωγραφίζω πάνω του...
Ως 3D μοντέλο όμως το ΥΑΚ55 έχει πολύ μεγάλα πηδάλια και φτερό στη μέση με συμμετρική αεροτομή.

Ξεκίνησα λοιπόν τις αλλαγές αρχικά αλλάζοντας την θέση του κύριου φτερού όσο πιο ψηλά γίνεται και στην σωστή θέση (για να το κάνω αυτό μετέφερα την καλύπτρα μπροστά) καθώς και την αεροτομή σε ημι-συμμετρική (αν και θα μπορούσα να βάλω και μια επίπεδου πάτου - αυτές οι μεταφράσεις έχουν πλάκα τελικά... flat-bottom).
Άλλαξα και την ουρά σε σχήμα και σχέση πηδαλίων ακολουθώντας τις γνωστές σχέσεις ενός εκπαιδευτικού (για να μην τα ξαναγράφω εδώ αν θέλετε διαβάστε περισσότερα εδώ στα ελληνικά κι εδώ στα αγγλικά). 

Για τα κύρια φτερά εμπνεύστηκα από το σχέδιο του Zlin-50 και για αεροτομή επέλεξα αρχικά την Clark-Z.

Τα πρώτα σχέδια βγήκαν κάπως έτσι:
Φυσικά δεν είναι οριστικά και στη πορεία ίσως προκύψουν αλλαγές.

10-11 Δεκεμβρίου 2011

Σε αυτή την φάση διαπίστωσα πως τα φτερά πέφτουν λίγο μικρά οπότε έπρεπε είτε να τα μεγαλώσω λίγο είτε να μικρύνω λίγο την άτρακτο. Βλέπετε βρίσκομαι ακόμα στην διαμόρφωση του σουλουπιού του.
Ακόμα πειραματίζομαι σχεδιαστικά, οπότε νέα μου θα έχετε σε λίγες μέρες μαζί με τις πρώτες φωτογραφίες από τις κοπές μου. Τότε θα σας δώσω και το οριστικό σχέδιο με όλες τις διαστάσεις του.

Έχω αποφασίσει όπως θα διαπιστώσατε πως θα πάω σε κοπή με θερμό νήμα του κύριου φτερού. Σκοπεύω να χρησιμοποιήσω ένα DOW Styrofoam των 35kg/m3 προκειμένου να αποφύγω τυχών ενισχύσεις στην συνέχεια.
Θα προσπαθήσω όμως αργότερα να του βάλω και μια KFm3 για να δω διαφορές.

Λοιπόν, νομίζω πως οι φωτογραφίες που ακολουθούν μιλάνε από μόνες τους...

Κολάζ από εκτυπώσεις σελίδων Α4...

...τοποθέτηση πάνω σε ένα φύλλο KF

...και οι κοπές ξεκινούν.

Σε 20-30 λεπτά είχαν κοπεί και τα τρία φύλλα που φαίνονται εδώ...

..."σταύρωσα" πρώτα τα δυο και μετά πέρασα συρταρωτά και το δεύτερο κατακόρυφο.

 Λεπτομέρεια με τα "δόντια" της ατράκτου να διακρίνονται πως είναι κομμένα για την "σταύρωση" εναλλάξ, δηλαδή το ένα στο "πάνω σαγόνι" και το άλλο στο "κάτω σαγόνι".

Στη συνέχεια τα κόλλησα...

...και αφού κόλλησα rudder και firewal έφτασα εδώ.

Λεπτομέρεια του firewall με την βάση του μοτέρ ήδη τοποθετημένη επίσης. Αρχικά λέω να δοκιμάσω ένα μοτέρ τύπου "καμπάνας".
Εδώ διακρίνεται επίσης πως ενώ δεν αφαιρέθηκε το εσωτερικό φύλλο χαρτιού από τα κατακόρυφα κομμάτια KF(και βοήθησε έτσι στην καλύτερη κόλληση μεταξύ τους) τα εξωτερικά φύλλα χαρτιού έχουν αφαιρεθεί με σιδέρωμα (πριν την κόλληση). Στο οριζόντιο φύλλο δεν έχουν αφαιρεθεί τα επικαλυπτηκά φύλλα χαρτιού και στην πάνω και στην κάτω επιφάνεια.  

Λεπτομέρεια από το elevator που κόπηκε μαζί με το υπόλοιπο οριζόντιο κομμάτι της ατράκτου, έτσι ώστε να συγκρατείται στη θέση του (δεν κόπηκε το πάνω φύλλο χαρτιού από το KF).

Λεπτομέρεια άρθρωσης του rudder στο fin με τρεις μεντεσέδες και τοποθέτησης του horn στο elevator το οποίο έχει ενισχυθεί και με αυτοκόλλητη ταινία.

17-18 Δεκεμβρίου 2011

Να πω με την ευκαιρία πως αυτό το μοντέλο μέχρι στιγμής όντως έχει χρειαστεί λιγότερο από 1 φύλλο Neofoam (όπως το λέει το plaisio.gr, το δίνει €10 - το υλικό που χρησιμοποιώ εγώ) διαστάσεων 70x100cm και δεν θα χρειασθεί περισσότερο μιας και το κύριο φτερό θα το κόψω με θερμό νήμα.
Πιστεύω πως αν μικρύνω τις διαστάσεις έτσι ώστε το φτερό να έχει άνοιγμα 100cm και άρα η άτρακτος μήκος λιγότερο από 75cm ίσως να μην χρειαζόταν και δεύτερη κοπή ατράκτου, οπότε με ένα μόνο φύλλο Neofoam 70x100cm θα μπορούσε να βγει όλο το μοντέλο αν χρησιμοποιηθεί μια αεροτομή τύπου KFm.
Με ένα φύλλο 6mm κλασσικού depron 80x125cm αξίας €7 μπορείς να κόψεις 3 κατακόρυφους ατράκτους και 2 οριζόντιους για το μέγεθος που φτιάχνω τελικά εγώ (άνοιγμα φτερών 150cm) και να κόψεις τα φτερά με θερμό νήμα από EPS ή DOW υλικό ή να κόψεις το μικρότερο σε μέγεθος κιτ μοντέλου (άνοιγμα φτερών 100cm) και να περισσέψει και για φτερό τύπου KFm ή δεν-θυμάμαι-πως-την-λένε καμπύλης.

Σύντομα η συνέχεια με νέες φωτογραφίες.

Να συμπληρώσω πως αφαίρεσα την χάρτινη επικάλυψη στις εξωτερικές πλευρές των κατακόρυφων ατράκτων και μαζί τους αφαίρεσα 40-42 γραμμάρια.
Το ζύγισα όλο ως τώρα και είναι περίπου 235γραμμάρια.


Ιούνιος 2014

Σχεδόν 2,5 χρόνια μετά η άτρακτος καταστράφηκε με αγανάκτηση και θυμό μιας και δεν έχω καταφέρει να το προχωρήσω και να προχωρήσω ως αερομοντελιστής.
Το υλικό μου φαινόταν πολύ βαρύ και εύκολα χάλαγε σε κάθετες δυνάμεις. Μπορεί σε διαμήκεις δυνάμεις να ήταν καλό αλλά τελικά όχι το ιδανικό υλικό.
Ίσως αν μάθω να κόβω φτερά και βρω κάποιο καλύτερο υλικό μα κυρίως βρω τον χρόνο τον χώρο και το χρήμα να βελτιωθώ ως αερομοντελιστής να
επαναλάβω το εχγείρημα και να μπω στα ακροβατικά 3D μοντέλα κάποια στιγμή.

ΤΕΛΟΣ._